کد مطلب:47424
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:35
ديدگاه قرآن درباره كتب ديگر آسماني چيست؟
1. بيترديد شريعتهاي الهي پيشين و به دنبال آن، كتب مربوط به آنها، از آنرو كه كلام خدا و وحي اوست; ارزش و جايگاه خاص خود را دارد. بدين جهت، هر گونه توهين، بيحرمتي و برخوردهاي مشابه آن را بر نميتابد. هر چند به دليل آن كه، شريعت الهي سيري تكاملي را پيموده و در نهايت به اسلام پايان يافته است; از اين رو، تنها آيين معتبر و قابل قبول در پيشگاه خداوند، دين اسلام است.
2. هر چند به دليل خاتميّت اسلام، پيروي از كتب قبلي، مجوّزي ندارد، امّا قرآن كريم ايمان به اين كه آن كتب نيز از سوي خداوند بوده است را لازم و نيز كفر ورزيدن به آنها را گمراهي ميداند:
يَـََّأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوَّاْ ءَامِنُواْ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِي وَالْكِتَـَبِ الَّذِي نَزَّلَ عَلَيَ رَسُولِهِي وَالْكِتَـَبِ الَّذِيَّ أَنزَلَ مِن قَبْلُ وَمَن يَكْفُرْ بِاللَّهِ وَمَلَغكَتِهِي وَكُتُبِهِي وَرُسُلِهِي وَالْيَوْمِ الاْ ?َخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَـَلاَبَعِيدًا; اي كساني كه ايمان آوردهايد! به خدا و پيامبرش، و كتابي كه بر او نازل كرده، و كتب ]آسماني[ كه پيش از اين فرستاده است، ايمان ]واقعي[ بياوريد. كسي كه خدا و فرشتگان او و كتابها و پيامبرانش و روز واپسين را انكار كند، در گمراهي دور و درازي افتاده است.(نسأ / 136.)
خاستگاه اين جهتگيري آن است كه معارف الهي مجموعة به هم پيوستهاي است كه ايمان به آن بايد يكپارچه باشد; ازاين رو، چنانچه مؤمن مسيري را برگزيند كه به انكار بخشي از اين مجموعة به هم بسته منجر گردد، خود گونهاي نفاق خواهد بود.(الميزان، ج 5، ص 112، جامعه مدرسين.) مجموع كتب آسماني; البته كتب آسماني تحريف نشده و واقعي، مسير واحدي را تعقيب ميكنند كه در راستاي حركت تكاملي خود به اسلام منتهي شده است. آنها كلام خدا ميباشند. بنابراين ايمان به آنها نيز لازم است.
3. در آيات قرآن نيز به تحريف كتب آسماني قبلي، اشاره شده است كه نمونهاي از آن ذكر ميگردد.
مائده، آية 13: ...يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَن مَّوَاضِعِهِي وَنَسُواْ حَظًّا مِّمَّا ذُكِّرُواْ بِه...; بنياسرائيل سخنان خدا را از موردش تحريف ميكنند، و بخشي از آنچه را به آنها گوشزد شده بود، فراموش كردند...
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.